Vizitati noul blog KRAFTWIN

Facebook - comunicare, prietenii noi si eficienta retelei sociale

Daca as avea o retea sociala ca Facebook si as dori profit as dezvolta urgent noi canale de comunicare si as incuraja la maximum comunicarea dintre userii noi. Ar fi, cred, primele masuri pe care le-as lua. Poate fi o retea sociala eficienta avand o comunicare deficitara? In fond cum se poate manifesta cu adevarat socializarea intr-un cadru restrictiv?

De multe ori avem prieteni in lista, unii mai multi, altii mai putini. Insa cu cati dintre acestia comunicam? De multe ori cu foarte putini. Pentru sanatatea retelei situatia aceasta poate fi periculoasa. In timp, se asterne uzura, intervine plictiseala si pana la urma apare inevitabil abandonul retelei respective si, probabil, indreptarea catre o alta retea. Restrictiile interne ale retelei, diferentele culturale, religioase, sociale, de generatie, diversele suspiciuni, toate acestea sunt piedici care stau in calea unei adevarate comunicari.

Daca am sta 5 persoane la o masa si toata lumea ar tacea, mai mult ca sigur ca ar fi si ultima noastra intalnire in locatia si formula respectiva. Ar fi si culmea sa mai repetam un asemenea experiment traumatizant! Stiu ca nu suna foarte bine dar se pare ca
un comportament exagerat de civilizat, care intr-o forma extrema poate parea chiar salbatic, nu poate aduce eficienta in cadrul retelei.

Cei mai multi dintre noi aruncam cate un "Hi" sau alte forme de salut, vreo felicitare si cam la atat se reduce comunicarea noastra in cadrul retelei.

Daca asiaticii pot fi uneori stresanti, la polul opus se situeaza germanii care, de multe ori, prefera circuitul inchis! As spune ca primii ar mai trebui temperati iar ultimilor ar trebui sa li se anuleze uneltele prin care au reusit sa creeze etanseitatea respectiva. In fond reteaua sociala nu este un club privat. Trebuie gasit un echilibru intre cele doua situatii. Nici una dintre ele nu aduce beneficiu retelei.

Observati atent ce s-a intamplat si cu Yahoo Messenger! Daca acum un an lumea era innebunita sa instaleze aplicatia si sa-si faca cat mai multi prieteni cu un entuziasm fantastic astazi lucrurile s-au asezat, multi folosind mess-ul numai in caz de nevoie. A intervenit uzura. Nu mai este nimic nou, nimic de descoperit, entuziasmul a disparut. Ca retelele sociale sa nu pateasca la fel ar trebui, ca prima masura, sa angajeze psihologi. Acestia pot oferi solutiile pentru o comuinicare dinamica. Ce isi doresc cei mai mult userii? Ce nu isi doresc? De ce parasesc anumiti useri reteaua?
Fara o comunicare activa si intre useri noi nu prea exista viitor intr-o retea!

Facebook vine cu o trasatura specifica: cei mai multi dintre useri isi cunosc personal prietenii adusi in profil si sunt obisnuiti cu acest mod de lucru. Cred ca din aceasta cauza nici canalele de comunicare nu au fost suficient dezvoltate in timp.
Facebook nu incurajeaza crearea de noi prietenii in retea ci este mai mult o platforma care permite legaturi intre persoane care se cunosc deja din viata reala. Pentru unii o fi bine, insa pentru o retea care si-a propus sa obtina profit poate fi un adevarat dezastru. Mai multi useri inseamna mai multi bani pentru proprietarul retelei deci numarul userilor este capital. Poate ca, fiind la moda, Facebook va mai castiga o perioada useri insa nu bag mana in foc ca o sa-i si pastreze pe viitor. Nu atragerea e problema ci pastrarea userilor in retea.

Oricat am analiza, un lucru ramane important: ce poate face un user nou intr-o retea sociala in care nu cunoaste pe nimeni? Cum se desfasoara practic lucrurile pentru acesta? Si-a facut cont, si-a customizat profilul, a adus poze, a fost dinamic! Ok! Acum incearca sa socializeze dar nu gaseste uneltele, modalitatile. Intr-un tarziu observa ca exista grupuri, retele. "Ok si asa", isi zice! "Hi!" in sus "hi" in jos, "hi" peste tot. Niciun raspuns, tacere absoluta! "WTF! Ce retea sociala e asta?" se intreaba pe buna dreptate respectivul.
Cam asa se desfasoara lucrurile in Facebook.

Nu cred ca acum Facebook este pregatit sa gestioneze eficient un aflux masiv de useri, format din persoane din toate categoriile sociale si orice varsta.
Facebook va fi obligat sa se decida pe viitor: ori se va schimba si va deveni o retea profitabila deschisa tuturor, ori va ramane o simpla platforma construita pe o structura specifica mediului academic.

Deja unii constata ca Facebook este plictisitor si nu este nici foarte util (subscriu), ca fac eforturi (civilizate) pentru a demara o forma oarecare de comunicare cu noii "
prieteni" insa fara prea mari sperante. Multe persoane dinamice in mediul online s-au plans ca nu prea au ce face in Facebook!

Problema lui Facebook este ca inca pastreaza in structura urmele mediului academic. Acest aspect o face sa para o platforma de comunicare restrictiva, limitata, bazata pe grupuri. In acest mod va fi greu sa devina cu adevarat profitabila. Va putea oare Facebook sa produca profitul la care viseaza bazandu-se numai pe elevi si studenti? Greu de crezut caci nu acolo sunt banii!
Probabil ca aici se afla calcaiul lui Ahile in cazul Facebook!

Niciun comentariu: