DG Botez: Multi utilizatori au cumparat placi de baza cu GPU incorporat, o solutie mai ieftina!
Este cunoscut faptul ca GPU integrat utilizeaza memoria RAM a placii de baza (partajare) aspect care nu este deloc pozitiv daca folosesti intens resurse video. Totusi, poti sugera cateva placi de baza bune de acest tip?
Theo Valich: Exista un vechi proverb britanic care spune ca: "sunt prea sarac pentru a cumpara lucruri ieftine". Experientele curente au dovedit cu GPU incorporat este cea mai proasta alegere atunci cand vine vorba de a te bucura de un computer. Exista, totodata, si conceptii gresite: oameni spun "nu am nevoie de un calculator puternic, il voi utiliza pentru navigarea pe internet si jocuri". Totusi, jocurile sunt cele mai pretentioase sarcini de indeplinit de catre computere.
Ce trebuie sa faceti este sa ganditi inteligent. Daca cumparati o placa de baza cu grafica integrata, veti avea nevoie de una care suporta upgrade, care sa aiba PCI Express x16. Ati fi surprinsi daca ati afla numarul mare de placi de baza vandute in prezent care nu suporta upgrade pe partea grafica.
In prezent, cele mai bune placi de baza cu "mGPU" sunt cele cu chipset AMD 790GX si Nvidia GeForce 9300/9400. Personal, folosesc ASUS M3A78-T, bazata pe chipsetul 790GX.
DG Botez: Daca as dori sa-mi cumpar o placa video care sa aiba cel mai bun raport performanta/pret ce mi-ai sugera?
Theo Valich: Vorbim despre jocuri sau despre uzul general? Nu exista o placa grafica despre care as putea spune "Asta este, lumea se opreste aici". Totul se raporteaza la rezolutia monitorului. Daca aveti o rezolutie de 1680x1050, nu va asteptati ca o placa video de 100 USD sa ruleze Crysis in mod normal.
Pe scurt, as face aceste recomandari:
- 1280x1024: GeForce 9600GSO 768MB
- 1680x1050: GeForce GTX260 pentru 220 USD
- 1920x1200: 1GB Radeon 4870 sau GeForce GTX280
- 2560x1600: Radeon 4870X2 2GB
De exemplu, in piata low-end nu exista nici un produs mai bun decat Nvidia GeForce 9600GSO. Aceasta este, de fapt, o redenumire a lui GeForce 8800GT cu 96 Shaders pe 192 de biti, si se vinde cu un pret scazut, de aproximativ 50 USD. Suporta, de asemenea, foarte bine si overclock-ul. Pentru 50 de dolari astazi puteti cumpara ATI Radeon 4550 sau GeForce 9600GT. Sincer, aceste placi video nu se compara cu cipul G92 pe care il are 9600GSO. As compara acest produs cu ATI Radeon 9500 Pro, un produs care a fost asa de bun incat ATI a oprit fabricatia sa deoarece punea in pericol vanzarile lui Radeon 9700.
Daca aveti 100-150USD, puteti gasi un Radeon 4850 sau un GeForce 9800GT, ambele cu 512MB de memorie. PNY vinde 9800GT 1GB pentru 150 USD, in timp ce 4850 1GB costa 200 USD si nu as recomanda-o.
Motivul pentru nu recomand o placa video de 200 de dolari este foarte simplu: GeForce GTx 260 896MB. Aceasta placa video se vinde cu 230 de dolari si vine cu Far Cry 2 (oferta valabila la unii producatori ca EVGA, XFX, BFG, ASUS).
De asemenea, nu as recomanda cumpararea Radeon 4870 512MB. ATI Radeon 4870 1GB este un produs grozav, dar placa video cu 512MB nu este – ar rula greoi in jocuri cum ar fi Far Cry 2, Crysis Warhead, Stalker: Clear Sky.
In piata high-end, as recomanda ATI Radeon 4870X2 sau GeForce GTX280. ATI a castigat usor la capitolul jocuri, dar daca doriti sa utilizati o placa grafica si la altceva in afara de jocuri, de exemplu Adobe Photoshop, Badaboom, sau alaturi de noi in comunitatea Folding@home, Nvidia este o alegere mai buna. Sper ca ATI va rezolva performantele placilor sale in Folding si in restul aplicatiilor GPGPU.
De asemenea, este foarte greu de comparat GTX280 cu 4870X2 deoarece diferenta de pret este imensa. Puteti cumpara o GTX280 si Far Cry 2 pentru 350 USD, in timp ce cele mai ieftine 4870X2 depasesc 500 de dolari.
DG Botez: Intr-un joc 3D si in aplicatii pentru editare video GPU este foarte important! Care sunt cei mai importanti parametrii ai unei placi video?
Theo Valich: Exista intotdeauna o singura regula: "mai mult este mai bine". Dar nu cred ca tot ce e mai scump este si mai bun - asa cum am raspuns si la intrebarea ta anterioara. In prezent, ATI conduce pe piata jocurilor, in timp ce Nvidia conduce in GPGPU si GPU Computing. Aceasta este o situatie ciudata, datorita faptului ca ATI a fost pionierul in folosirea GPGPU, dar compania nu a investit in aplicatii de optimizare a GPGPU. Cei de la ATI spun: "Ne-am dorit sa producem placi video care sa poata rula jocuri foarte bine. Ai nevoie de o placa video pentru jocuri sau pentru Folding@home?"
DG Botez: Cate ceva despre beneficiile pe care le aduce DirectX 11 in jocuri?
Theo Valich: Dupa cum ai putut observa in diversele prezentari ale lui Microsoft, Windows 7 aduce o multime de modificari. GPU este integrat in nucleul de Windows, preluand un rol dominant de la CPU - astfel ca, proiectarea unui joc pentru PC va fi mai usoara. Mai usoara intr-un mod in care programatorii vor putea face mult mai multe lucruri decat ar fi putut fi in trecut.
Am vorbit cu o multime de dezvoltatori de jocuri si acestia au fost destul de deranjati de modul in care a prezentat Microsoft DX9 si DX10. Daca va amintiti, Microsoft a prezentat Flight Simulator X in modurile DX9 si DX10 si jocul arata minunat. Cand a aparut, in modul DX10 arata ca in DX9 si jocul rula dezastruos, indiferent de modul DX9/10.
Ce inseamna pentru jocuri DX11? De exemplu, uita-te la Far Cry 2 - acesta este un joc DX10 de generatia a 2-a si ofera lucruri pe care doar le puteam visa in era DX9. Daca va mai amintiti, atunci cand a aparut Far Cry original, s-a vazut diferenta dintre DX8 si DX9, mai ales daca puteai activa HDR. Astept acelasi scenariu cu DX11 - prima generatie de jocuri DX11 ar putea sa nu arate foarte diferit fata de cele create cu DX10, dar asteptati cel de-al doilea val - dezvoltatorii se vor obisnui cu instrumentele pe care le pot folosi si vor crea jocuri care vor uimi.
DG Botez: NVIDIA sau ATI? Avantaje/Dezavantaje?
Theo Valich: Huh .... una grea! Cred ca ai uitat sa mentionezi Intel, deoarece, dupa cum stii, Intel are o cota de piata. Adevarul fie spus, cu sub-set, sub-par, dezastru …, dar asta e viata. Acestea nu sunt bune pentru GPGPU, nu sunt bune pentru jocuri, driverele sunt teribile ..., nu sunt foarte multe lucruri bune de spus despre GPU-ul lor. Ca sa spun asa, Intel este o companie echilibrata: face in prezent cele mai bune procesoare din lume si cele mai proaste GPU. Lucrurile se vor schimba cu LRB sau Larrabee, dar deocamdata sa ne concentram numai pe ATI si Nvidia.
In prezent ATI domina, dar nu in toate segmentele de piata. Nvidia facut o mare greseala si personal nu pot sa-mi explic cum au cazut singuri in aceasta capcana. Pentru a fi mai clar, ma refer la GPU GT200, sau asa-numita generatie GTX260/280. Denumind unul din produsele lor GTX260-Core 216 in loc de GTX270 au facut o mare greseala, dar chiar si mai mare a fost decizia lor de a avea low-end si parti de mainstream din generatia anterioara. G80 si G92 sunt chipset-uri foarte bune, dar G94 nu poate lupta impotriva lui ATI Radeon seria 4000. Nvidia nu a avut in plan sa faca GT100 si GT50 bazate pe aceeasi arhitectura a GT200 si acest aspect este la radacina tuturor problemelor pe care le are acum.
Daca decideti sa mergeti pe ATI va puteti astepta lunar la actualizari cu noi caracteristici incorporate. Daca mergeti pe Nvidia nu aveti garantia actualizarilor lunare dar, in acelasi timp, se pare ca jocurile cu Nvidia sunt mai stabile, in timp ce ATI trebuie sa produca mereu diverse remedieri. Motivul pentru aceasta situatie se afla in suportul de program Nvidia's DevRel si DevTech, care este mult deasupra a ceea ce are ATI. Aici ATI a gresit.
Dezvoltare inseamna mult mai mult decat hardware - dezvoltatorii de jocuri doresc performanta si au nevoie de suport. ATI R600 a fost un dezastru total, asa ca sper ca RV770 sa se descurce mai bine.
DG Botez: HyperMemory sau TurboCache?
Theo Valich: Nici una. Ambele solutii sunt dezastruoase - daca ai nevoie de performanta mai bine cumperi o placa video buna. Luand din memoria de sistem aplicatiile mari consumatoare de memorie de sistem nu se vor comporta niciodata bine. Daca computerul are 8GB de memorie, 2GB ar fi utilizati pentru grafica. Sariti peste ambele!
DG Botez: Intel ofera numai solutii video integrate! Foarte multe persoane cumpara laptop-uri cu GPU Intel pentru jocuri, necunoscand faptul ca zeci de jocuri nu vor putea rula cu astfel de GPU! Ce le sugerezi userilor?
Theo Valich: Ei bine, raspunsul este simplu: oamenii ar trebui sa cumpere laptop-uri cu GPU Nvidia sau ATI si sa evite cu orice pret GPU Intel integrat. Intel are un procesor superior si o baterie buna, dar grafica lasa de dorit ... oamenii au nevoie sa se informeze mai bine. Lumea este vizuala si oamenii cumpara produse prin care isi pot imbogati experientele.
De exemplu, uita-te la economia mondiala. Inca 111 milioane de GPU au fost expediate in lume! Aceasta inseamna ca oamenii vor sa experimenteze tot ceea ce este bun si aici este inclus si vizionatul filmelor acasa si, bineinteles, jucatul jocurilor. Dar ceea ce ma ingrijoreaza este faptul ca Intel are jumatate din aceasta piata. Daca 49,4% ar fi fost Larrabee, as fi spus "yeiii", dar 49,4% din piata mondiala a GPU nu va putea rula Windows 7 si abia va putea rula Windows Vista.
De exemplu, Apple a inlocuit Intel cu chipset-uri Nvidia, HP folosesc acum chpset-uri Nvidia in interiorul celor mai recente touch-screen PC, ATI a castigat o suma naucitoare cu desktop-urile de birou ... oamenii vor computere cu grafica puternica. Ma bucur ca Intel investeste miliarde de dolari pentru a produce un chipset performant, dar momentan, desktop-ul perfect si laptop-ul perfect, pentru mine, vor avea un CPU Intel dar nu vor avea un GPU Intel. Nu in aceasta galaxie!
DG Botez: Daca nu m-ar interesa pretul ce placa video mi-ai sugera pentru jocuri?
Theo Valich: Eu am noroc ca-mi pot permite si chiar acum folosesc un AMD Phenom 9850 cu ATI Radeon 4870X2, un AMD Phenom 9950 cu GeForce 9800GTX 1GB si ATI Radeon 4870 1GB (da, doua placi video in acelasi computer) si un Intel Core 2 Extreme QX6800 cu GeForce GTX280. Daca te intrebi de ce am aceste configuratii, motivul este destul de simplu: sistemul Phenom 9850 este in Croatia, celelalte doua sunt aici in California. Traiesc intre cele doua tari. In ambele cazuri folosesc monitoare Dell 2408WFP si sunt foarte multumit.
DG Botez: Unii dintre noi isi mai amintesc de S3, de Matrox! Ce mai stii despre acestea?
Theo Valich: Ei bine, au iesit din carti, din propria vina, de cand au oprit investitiile in dezvoltarea propriilor produse 3D. Matrox a lansat surround gaming insa compania nu a produs un GPU corespunzator - Parhelia a fost o dezamagire si totul a cazut pentru ei. Acum au o nisa de piata in tehnica spatiala si se concentreaza pe solutii profesionale de transmisie. Productia lor de hardware video nu mai e importanta.
Cat despre S3, compania a avut o mare revenire in 2005 promitand o gramada de lucruri inovatoare. Au decis sa sara peste DX9 si s-au concentrat pe DX10. Mai tarziu, in 2008, DX10 a venit si a trecut, insa inca mai asteptam acele lucruri inovatoare promise acum trei ani. Au lansat seria Chrome cu DX10, dar aceste placi video nu sunt disponibile marelui public, altfel le-am fi vazut deja.
In orice industrie, totul inseamna eficienta. AMD a fost in top in 2006, apoi a iesit procesorul Core 2. Raspunsul a venit un an mai tarziu tarziu (Barcelona/Opteron si AGENA/Phenom) nereusind insa sa bata arhitectura Core 2 si, de asemenea, avand si un bug care le-a deteriorat imaginea. Nvidia a fost regele cu GPU G80 (8000 si 9000 ambele serii sunt bazate pe GPU G80), care este probabil cel mai bun GPU din toate timpurile, apoi R300 (Radeon 9700), GeForce 256 si Voodoo original. Dar ATI i-a luat prin surprindere cu GPU RV770 si R700.
Matrox, XGi, S3 ... Toate aceste companii au avut oameni care au pus suflet in fabricarea unui GPU performant, dar nu a existat eficienta. Si daca nu exista eficienta in lumea GPU, esti ca si mort.
Astazi vedem ce inseamna concurenta: ATI Radeon 4800 a fortat-o pe Nvidia GTX200 sa scada preturile. Iti puteai imagina ca vei putea cumpara un GeForce 8800GTX/Ultra pentru mai putin de 500 USD? Acum, GTX280 costa 360 USD. Concurenta, concurenta, concurenta – aceasta face ca lucrurile sa se miste. Daca nu puteti ramane in cursa, cautati un alt drum.
DG Botez: ISA, PCI, AGP, PCI Express! Ce urmeaza?
Theo Valich: PCI Express este baza pentru viitor. PCIe 3.0 are o gramada de potential, si este backward compatibil. Avem nevoie de 5-7 ani, cu PCIe 1.0, 2.0, 3.0, 4.0 si poate 5.0, apoi vom fi gata pentru urmatorul lucru - conexiunea optica. Dar este foarte scump si pana nu vor scadea preturile nu-l vom vedea.
Oricum, PCI Express nu franeaza performantele computerului.
DG Botez: Ce software pentru benchmark sugerezi?
Theo Valich: Huh ... Eu folosesc o multime de lucruri. Mai intai de toate, cel mai important test pentru mine este testul teoretic in 3DMark, indeosebi Pixel Shader si testul fill-rate. De cate ori am o noua placa grafica, testez fill-rate pentru ca imi va arata modul in care placa video va lucra pe viitor.
Cea mai buna dovada a fost GeForce 8800GT. Cand a aparut, a avut 112 shaders, dar a fost capabila sa depaseasca 8800GTX si 8800Ultra in Far Cry, UT3 si Crysis. Motivul a fost faptul ca a avut un fill-rate mai inalt decat GPU 128-Shader si a fost capabila sa afiseze mai multi pixeli pe ecran.
Personal, nu consider scorul general obtinut in 3DMark un factor foarte important cand vine vorba de placi grafice. Cand cumparati o placa video platiti pentru prezent insa, indeosebi, pentru viitor. Pixel Shader si rezultatul fill-rate vor afisa rezultate referitoare la numarul cailor-putere de care dispune noul GPU.
DG Botez: Sfat pentru gameri: PC sau consola?
Theo Valich: Depinde. Sunt un mare fan al jocurilor online, iar consolele nu au excelat niciodata la acest capitol. Prefer jocurile care ma provoaca si-mi ofera o experienta incontestabila. Imi plac jocurile racing si iubesc Gran Turismo PSX si PS2. Din pacate, am condus GT5: Prolog pe PS3 si am fost teribil de dezamagit. Pe de alta parte, Race Driver: GRID a rulat bine pe PC, astfel ca imi place platforma PC.
DG Botez: Sunt un fan declarat VR (Virtual Reality) asa ca trebuie sa ating subiectul. Utilizatorii stiu putine lucruri despre VR. Lipsa informatiei si pretul echipamentelor au reprezentat un obstacol real. Crezi ca in viitor VR va avea mai mult succes, va deveni mai popular?
Theo Valich: Personal, cred ca 2009 va aduce o mare schimbare in modul in care vom interactiona cu computerele. Windows 7 aduce interfata touch-screen pentru a atinge un mai larg segment uman, Dolby3D Nvidia 3D a sosit de asemenea in lumea PC... intr-un fel, daca am combina interfete ca CoolIris si Perceptiv Pixel cu ochelarii 3D, am obtine un mod complet nou.
VR ca VR, un hardware atat de complex si restul ... este un concept simplu si elegant, dar nu cred ca avem nevoie sa mergem in camere virtuale de pe acum. Mai intai trebuie sa ne adaptam simturile la interfata reala 3D si apoi ne putem muta si incepe sa lucram la augmentive reality, sau VR.
Pe scurt - exista un viitor stralucit pentru VR, dar ne mai trebuie timp. Eu cred ca in mai putin de 5 ani, nu vom fi capabili sa recunoastem modul nostru de interactiune cu computerele.
Oamenii sunt o specie care se misca foarte repede si renunta repede la lucrurile incomode. Qwerty, tastatura de azi, este o experienta oribila pentru interactivitatea om/calculator, inventata pentru a pastra mecanismul prezent pe masinile de scris IBM. Ei bine, timpul pentru a accelera experientele a sosit. ;-)
DG Botez: Este ultima intrebare asa ca putem fi mai relaxati! Jocuri favorite?
Theo Valich: Huh ... Ei bine, cu toata munca la diverse proiecte, petrec putinul timp liber pentru a juca cele mai recente jocuri. Dar cele preferate sunt cu siguranta Grand Prix 2 (1996), F1 CS 2000 (2001), seriile Flight Simulator, Star Wars: Kotor, Gran Turismo 3 (PS2), StarCraft, World of Warcraft (din pacate, nu-l mai joc din cauza faptului ca sunt impartit intre doua continente :-( ), Command & Conquer, MYST, Doom, Duke Nuk'em 3D ... eu sunt un jucator si recunosc. Dar am jucat atat de multe jocuri incat nu pot sa-l aleg pe vreunul in mod special. Am terminat aproape orice joc spatial pe care am putut pune mana ... de la Terminal Velocity, Descent, Freespace, Privateer .... Sins of the Solar Empire, Mass Effect.