vineri, decembrie 05, 2008

Viitorul publicatiilor tiparite

Recent, pe Hotnews, Iulian Comanescu l-a invitat pe Catalin Tolontan sa raspunda unor intrebari puse de cititori. In prima faza mi-am zis ca nu am ce sa-l intreb deoarece stiam ca este specializat pe latura sportiva. Apoi m-am razgandit si l-am intrebat, printre altele, cat timp crede ca vor mai rezista publicatiile tiparite.
Cunosteam faptul ca in intreaga lume jurnalistica se dezbate cu ingrijorare, prin tot felul de conferinte si seminarii, viitorul publicatiilor tiparite. M-am gandit ca ar fi util sa aflu si parerea unui jurnalist roman caci pe cea a jurnalistilor straini o cunosteam deja. Concluzia acestora, cu care eram total de acord, era ca media digitala reprezinta viitorul, publicatiile tiparite avand sa dispara incet-incet.


Catalin Tolontan mi-a oferit un raspuns (pentru care-i multumesc) care care m-a uimit putin, deoarece credeam ca este la curent cu ceea ce se intampla in lume cu publicatiile tiparite.
Nu mi-a fost foarte clar ce legatura ar avea aparitia radio-ului, a televiziunii sau a Internet-ului cu ceea ce se intampla astazi? Niciodata omenirea nu a cunoscut o asemenea dezvoltare tehnologica. Internet-ul s-a maturizat, nu mai este folosit doar ca sa transmitem mesaje electronice si sa citim documente de pe diverse domenii .edu. Perioada aceea este deja istorie!

Media tiparita vs media digitala
Media clasica nu se impaca usor cu schimbarea, cu trecerea in noua era digitala. Va incerca sa reziste cat mai mult posibil. Aceasta pozitie se manifesta nu numai la noi ci si in Vest.
Dar unde este marea problema? De ce nu este prea agreata noua media digitala? Pentru ca va produce schimbari fundamentale, nu neaparat placute. Va schimba reguli de mult stabilite si respectate de catre toata lumea. Va declansa trecerea de la un sistem rigid la unul deschis, democratic. Va schimba ierarhii.

Profit! Este cel mai important aspect. In online banii sunt mai putini si se fac mai greu. Problema pleaca de la faptul ca in Internet cele mai multe oferte sunt free. Veniturile provin, intr-o mare masura, din reclame. Nu se poate compara venitul obtinut online cu venitul provenit din vanzarea ziarelor tiparite (inclus abonamente). Cel putin deocamdata!

Competitie! In online trebuie sa lupti cu foarte multe publicatii virtuale sau chiar cu bloguri. Viata este mult mai grea! Ditamai ziarul care se vindea acum cativa ani ca painea calda sa fie pus astazi intr-o asemenea situatie? Neplacut!
Crearea blogurilor de catre oameni obisnuiti a creat o situatie noua, neobisnuita si deranjanta pentru jurnalistii profesionisti. Bloggerii pot fi descrisi si ca jurnalisti amatori. Ce se intampla in momentul in care un asemenea jurnalist amator devine, in timp, mai credibil si mai citit decat unul profesionist?

Credibilitate! Informatia oferita poate fi verificata imediat din alte surse. Astfel ca, daca incerci sa pacalesti sau sa bati campii lucrurile poti fi calificat rapid ca sursa neserioasa. Adio trafic, adio profit! Cand ofereai informatia tiparita cititorul o inghitea, avea incredere. Pentru publicatia tiparita era o situatie foarte convenabila. In noul context lucrurile se schimba!

Somaj! Este clar ca multi care astazi lucreaza in diverse redactii vor ramane fara posturi in noua era digitala! Insa situatii de acest gen se regasesc in multe domenii nu numai in sectorul media! Media de-abia acum va fi afectata!
Tehnologia digitala a creat dezechilibre pe piata muncii si va mai crea. Procesul este ireversibil!

Putere! In trecut, mai ales la noi, ziaristul clasic avea putere, putea fi si satrap si Zana cea Buna. Cu un articol puteai usor sa ridici in slavi sau sa nenorocesti, dupa caz. Am o ruda apropiata care a fost editor-sef la un ziar important dintr-un judet si imi povestea ce usor se putea juca cu destinele unor persoane, daca era nevoie. Cunosc bine mentalitatea ziaristului profesionist din trecut. Si astazi se mai fac "diverse", insa eficienta nu mai este cea de altadata.

Citizen Journalism - What Is It ?



Noua generatie
Din spate vine noua generatie
mess. Obisnuiti cu virtualul, cu ofertele variate si free, cu informatie abundenta aceasta generatie, mult mai pretentioasa si pragmatica, doreste viteza si comoditate. Daca astazi mai exista persoane din vechea generatie carora le face placere sa citeasca un ziar tiparit, sa-l auda fosnind, sa-l frunzareasca la o cafea, generatia noua nu cunoaste asemenea placere, nici macar nu prea o intelege!

Cateva neajunsuri ale unei publicatii tiparite:
- Nu ai cum comenta articolul
- Nu ai cum sa rulezi un video sau un slideshow
- Nu ai cum sa-l trimiti unui prieten
- Nu poti salva poze
- Trebuie sa te deplasezi ca sa-l cumperi
Si cel mai important:
Trebuie sa-l cumperi

Dar de ce ai accepta toate aceste neajunsuri din moment ce ai virtual-ul unde totul se ofera facil, unde toate aceste neajunsuri nu exista? Aceasta este intrebarea! Are cineva vreun raspuns logic, bine argumentat? Nu cred!

Newspapers



Mediul inconjurator
In Vest se pune accentul puternic pe protejarea mediului inconjurator. La capitolul asta publicatiile tiparite stau foarte prost. Copaci taiati, folosirea substantelor chimice periculoase, consumuri mari de carburant pentru transport.

Digital versus Print



Catalin Tolontan este, fara indoiala, un jurnalist profesionist. Nu neaga nimeni aceasta realitate. Problema este alta: ori chiar nu isi da seama de ceea ce se va petrece cu publicatile tiparite in viitor, ori prefera sa se imbete cu apa rece, ca multi altii.
Nu mi-am imaginat ca va raspunde asa cum a raspuns. Se poate usor observa ca intrebarea mea incepea cu "
In cat timp ..." nu cu "Daca ...". Daca nu mai este o optiune in cazul de fata!

Personal estimez ca in 5-8 ani foarte multe ziare si reviste (60-70%) tiparite vor exista exclusiv online. Steve Ballmer (Microsoft) crede ca ziarele, revistele tiparite nu vor mai exista in 10 ani.
Pana la urma este vorba de simpla evolutie ca in multe alte domenii. Urmatorul sector care va fi lovit este cel al televiziunii.

Cine doreste sa se opuna mersului firesc al lucrurilor sau nu intelege prea bine situatia va plati, mai ales, cash.

Cat despre ce se intampla in SUA acolo situatia este cea mai neagra pentru publicatiile tiparite.
Este vorba de publicatii vechi, renumite, care au cedat deja, nu au mai putut rezista atacului noilor tehnologii. Sugerez celor care inca isi mai imagineaza ca ceea ce se intampla este doar o situatie trecatoare sa citeasca atent articolele din link-uri. Sigur isi vor schimba opinia!

Christian Science Monitor

US News & World Report

http://www.nytimes.com/2008/10/29/business/media/29paper.html?_r=1&fta=y

http://www.editorandpublisher.com/eandp/columns/stopthepresses_display.jsp?vnu_content_id=1003887415

NY Times publisher: Our goal is to manage the transition from print to internet

http://www.thisislondon.co.uk/standard-business/article-23592609-details/My+way+to+save+Indy+-+kill+off+print+edition+and+focus+on+going+digital/article.do

In
International Herald Tribune a aparut un articol interesant despre viitorul The Capital Times, o publicatie veche de 90 de ani.

Despre Infoworld

http://publishing2.com/2008/03/08/why-i-subscribed-to-the-washington-post-sunday-print-edition/

Conversatie cu Chris Anderson de la Wired

Journalism Organizations


Ultimele articole