duminică, iulie 20, 2008

De ce e greu sa-l concurezi pe Google?

Astazi Google este numarul unu in Internet. Profitul urias inregistrat in mediul online de catre firma din Mountain View, California pune pe ganduri multe companii din mediul online.

Dar de ce are Google succes?
Pentru ca in afara motorului de cautare, Google ofera unelte si servicii de calitate, gratuite, simple si, pe deasupra, iti mai da si bani. El a promovat si incurajat ofertele gratuite pe Internet insotite de castiguri financiare.
Daca cineva si-ar propune sa-l concureze astazi pe Google ar trebui sa aiba in vedere aceste aspecte.
Blogger, Youtube, Feedburner, GMAIL-ul (cu capacitatea enorma de stocare la aparitie), sistemul de reclame AdSense permisiv si totodata simplu de implementat, apoi serviciile gratuite oferite webmaster-ilor (Analitycs, Webmaster Tools ...) sunt doar cateva dintre ofertele Google care au declansat schimbari de marketing in mediul online. Produse si servicii pentru care inainte plateai destul de multi bani, acum iti sunt oferite absolut gratuit. E ca si cum cineva ti-ar spune: "Iti ofer gratuit o masina din parc, service gratuit, sosele bune si garaj. Tu ai grija ca masina sa arate cel mai bine de pe sosea si circula corect. Daca masina este laudata sau intoarce capul cineva dupa ea eu iti dau si bani de benzina si de cheltuiala!" Super, nu? Cum sa refuzi asemenea oferta? Chiar ca-i de nerefuzat!

Aditional
Incurajarea user-ilor de a-si crea gratuit bloguri cu posibilitatea generarii de castiguri prin folosirea sistemului de reclame AdSense a mai generat un fenomen: cresterea semnificativa a numarului de bloguri pe Internet. Multi s-au ingramadit imediat sa-si faca un blog sau, de multe ori, mai multe! Oferta AdSense sta la baza crearii multor bloguri si la noi si oriunde! Tineri, batrani, femei, barbati, firme mici sau mari, mare parte din participantii online si-au facut imediat bloguri si un cont AdSense! Comportament uman firesc pe care s-a si bazat Google!

Putem vorbi si de un rol educativ pe care l-a avut Google. A penalizat dur continutul duplicat, extremist, rasist, pornografic si alte aspecte negative impunand o conduita civilizata, un comportament corect in competitia online. Astfel ca, treptat, datorita nevoii de trafic, multi useri au inceput sa fie mult mai atenti la continutul pe care-l postau online. Aparte ca riscau sa-si ia adio de la sistemul AdSense riscau chiar si sa dispara definitiv din rezultatele cautarii! Destul de dur!

Pentru a nu crea impresia ca sunt un fan Google as putea enumera si cateva aspecte negative care-l privesc pe simplul user: comunicarea defectuoasa, suport slab, excluderea din sistemul AdSense fara nicio explicatie clara, informatii insuficiente sau inexistente pentru webmaster, probleme legate de confidentialitate si altele.

Simplitatea interfetei
In timp ce multi se chinuie sa ornamenteze paginile cu tot felul de butoane, floricele, gif-uri, flash-uri care ametesc inutil creierul, Google e profesionist si cunoaste faptul ca o interfata simpla, intuitiva este cheia succesului in relatia cu user-ul.
Intr-un articol anterior criticam controversatul sistemul de operare Vista pentru interfata stufoasa si nevoia lui Microsoft de a complica lucrurile. Asteptarile mele de a gasi un sistem de operare suplu, cu o interfata chiar mai simpla decat cea a XP-ului s-au prabusit ruland Vista. N-am facut un studiu exact insa cred ca 60-70% % dintre useri nu stiu cum sa deschida Control Panel iar un procent si mai mare sa-si afle varianta DirectX instalata. In loc de a dezvolta atatea ferestre 3D si alte brizbrizuri care oricum, din cauza hardware, nu pot fi folosite de catre multi useri Microsoft trebuia sa se concentreze mai mult pe crearea unei interfete intuitive, simple. La cerere, user-ul care dorea si isi permitea efecte 3D putea sa-si instaleze teme. Era o abordare mult mai realista.
Simplitatea interfetei poate fi observata in aproape orice produs sau serviciu Google. Chiar si pe pagina principala a motorului de cautare gasim o simpla caseta de text cu doua butoane (en.) si cateva link-uri. Dezarmant de simplist daca ne gandim ca pagina respectiva, aproape goala, apartine gigantului online Google.

Sergey Brin (cofondator Google) declara:

"Simplicity is an important trend we are focused on. Technology has this way of becoming overly complex, but simplicity was one of the reasons that people gravitated to Google initially." ...
"Success will come from simplicity."
Cei care inca mai cred in interfete stufoase, bogate, cu multa grafica dinamica ar trebui sa reflecteze asupra ultimei propozitii din citat. Si posibilii concurenti ai lui Google vor trebui sa retina aspectul asta.

Concluzie
Google si-a castigat un loc binemeritat in istoria business-ului online. Ascensiunea rapida, politica de marketing, metodele alese pentru implementare sunt astazi subiecte de analiza pentru multe companii. Google a devenit un model.

Oricare firma care s-ar gandi sa intre in competitia serioasa cu Google ar trebui sa respecte urmatoarea reteta: oferte web cat mai variate, de calitate, gratuite, insotite de posibilitatea de castig financiar. Usor de spus insa greu de realizat!
Nu-ti trebuie cine stie ce consiliu director sau genii in marketing online pentru a intelege ce a stat la baza succesului lui Google si cum ar putea fi depasit. Oferiti mai mult decat ofera Google si il veti depasi! Atat! Faceti o oferta mai buna user-ului si acesta va reactiona imediat! Alta metoda nu va functiona, indiferent de investiile facute! Creati un sistem de reclame mai eficient (implementare, design, profit) pentru user decat cel al lui Google (partea cea mai grea) si oferiti gratuit produse web utile!

Spre diferenta de celelalte mari companii, Google a privit user-ul ca tinta insa si ca partener. Acesta, multumit de oferta Google, a reactionat si a contribuit la dezvoltarea afacerii. Datorita acestei abordari diferite Google a avut succes. In oferta Google user-ul devine parte activa a afacerii.
Simplist spus: Google+User=Love.
Motto-ul este simplu: "Hai sa facem bani impreuna!"

Pe de alta parte celelalte companii pot astepta ca Google sa se bata chiar singur! Ametit de succesul repurtat, simtindu-se stapan absolut online acesta poate face si greseli. Nu ar fi primul si nici ultimul.
O vorba spune ca "E usor sa ajungi in varf insa e mai greu sa te mentii acolo!".

Articole asemanatoare:
Afacerea Microsoft-Yahoo a cazut
YOUTUBE - Broadcast Yourself


Ultimele articole